Productinnovatie
Bij productinnovatie worden eindproducten vernieuwd of verbeterd.
Het kan daarbij gaan om producten, maar ook om diensten.
Bij productinnovatie kun je denken aan de nieuwst iphone of aan een autofabrikant die een auto op waterstof op de markt brengt.
Maar het kan ook eenvoudiger, zoals een snoepfabrikant die voortaan meer nootjes stopt in zijn chocoladereep.
Procesinnovatie
Bij procesinnovatie wordt het productie- of distributieproces verbeterd.
Bij procesinnovatie kun je denken aan het verder automatiseren van het betalingsverkeer van banken, zodat betalingen tussen verschillende banken voortaan veel sneller gaan.
Of aan bol.com die het inpakken en verzenden van pakketjes verder automatiseert, zodat ze dezelfde dag al bij klanten bezorgd kunnen worden.
Concurrentiepositie
In een snel veranderende samenleving is innovatie heel belangrijk.
Wanneer je als bedrijf de veranderingen niet kunt bijhouden, zullen de concurrenten de markt overnemen. Dat is bijvoorbeeld duidelijk te zien op de markt van mobiele telefoons. Aanbieders zoals Apple en Samsung zijn in hun concurrentie bijna gedwongen om elk jaar een nieuw model op de markt te brengen.
Om te kunnen innoveren is een goed geschoolde beroepsbevolking heel belangrijk. Alleen zo heb je personeel dat vernieuwingen kan verzinnen en kan uitvoeren.