Philips kwam in 2005 met een nieuw product op de markt: de BRD-recorder. Hoewel concurrenten binnen afzienbare tijd met vergelijkbare producten zouden komen, kon Philips in dat jaar gezien worden als een monopolist op de markt van BRD-recorder.
In onderstaande figuur zijn enkele kosten- en opbrengstenlijnen getekend. Stel dat deze lijnen op een bepaald moment voor Philips-BRD-recorders in Nederland gelden.
De afkortingen hebben de volgende betekenis: | |
GO = gemiddelde opbrengst (prijsafzetlijn) GTK = gemiddelde totale kosten GVK = gemiddelde variabele kosten |
MO = marginale opbrengsten MK = marginale kosten |
Stel dat Philips een introductieprijs voor zijn BRD-recorders hanteert van € 1.200 (Euro)
1 |
Welke doelstelling hanteert Philips blijkbaar als zij een introductieprijs van € 1.200 hanteert? Verklaar het antwoord. |
2 |
Bereken de omvang van de winst in euro’s bij een prijs van € 1.200. |
3 |
Welk prijs zou Philips moeten vaststellen om de totale winst te maximaliseren? Verklaar het antwoord met behulp van de figuur. |
4 |
Arceer het gebied in de grafiek dat de maximale totale winst weergeeft. |